Din naturlige respons til endring er motstand

Hvorfor er det så vanskelig å endre seg? Jo fordi menneskers naturlige respons til endring er motstand.

Vår hjerne og nervesystemet er designet for at vi skal overleve. Genene er utviklet for dette. Følelser sørger for at du ikke skader deg ved å føle smerte, du kan bevege deg for å finne mat, ly og løpe fra løver, og du blir forelsket for å formerer deg. Utfordringen er at alt som er nytt er potensiell fare, og hjernen går på jobb for å trekke deg unna denne situasjonen. Den forsøker å holde deg inne i komfortsonen, for der er det trygt.

Vi snakker om mange millioner år med evolusjon her, hvor planter, dyr og mennesker har evolvert til å overleve i sitt miljøet og i sine omgivelser. Mye av responsen vår kommer fra reptilhjernen, den eldste delen av hjernen. Denne delen går på refleks, sørger for at vi puster, at hjertet slår og koordinerer muskelbevegelse. Det er også her fight og flight systemet bor. Denne delen plukker opp signaler fra omverdenen og fra mennesker du møter for å avgjøre om det er trygt å være på det stedet eller med det mennesket, eller om man skal trekke seg unna for å være trygg. Dette skjer helt ubevisst. Heldigvis er vi utstyrt med bevissthet. Vi kan observere oss selv tenke, gå, føle, vi kan visualisere, løse komplekse problemer og vi kan stille spørsmålstegn ved egen tenking og føling. Bevisstheten må vi bruke mer for å få til endringene vi ønsker.

Vi kan selvfølgelig leve på autopilot og la de automatiske responsene fra reptilhjernen styre. Ignorance is bliss er det noe som heter. Jeg tør å vedde på at om du velger det, vil du gå med en tomhetsfølelse og uro i kroppen resten av livet. Mange gjør det allerede og døyver dette med medikamenter, alkohol, mat, SoMe, teknologi mm. Vonde følelser og tanker er der for å beskytte deg fra fare, men de er også der for å fortelle deg at her er det noe som ikke stemmer, noe du kan endre på for å få det bra med deg selv. For eksempel. I relasjoner kan din automatiske respons være å please, si ja til alt og tilpasse deg andres behov, alt for at de skal like og akseptere deg. Så kommer du hjem og føler deg tappet for energi og har indre urolig. Kanskje skrur du på netflix for å slippe å kjenne på det? Du utvikler perfeksjonisme for å sørge for at alt er på stell til enhver tid, slik at du unngår konflikter, kritikk, feiling, alt som kom føre til at andre ikke liker deg eller at du blir avvist. Perfeksjonisme er symptomet og beskytter deg fra psykisk ubehag/fare, men den underliggende årsaken kan være manglende grensesetting, selvhevdelse eller selvaksept. Dette er det du bør ta tak i og øve deg på.

Dette er et eksempel på en underbevisst forsvarsmekanisme som styrer adferd. Om du ikke ser mønstrene og bryter dem, kontrollerer de deg. Du lever ubevisst. Om du jobber for å se og bryte disse mønstrene, vil du på sikt leve i takt med dine verdier, ønsker og drømmer. Veien dit er hardt arbeid, og det finnes ingen quick fix. For å få det godt må du gå gjennom dritt først.

Hva får du igjen om du møter frykt i hvitøyet og seirer? Hva får du igjen hvis du bryter destruktive tanke- og handlingsmønstre og etablerer gode? Hva er du villig til å gi for å ha indre ro, føle glede og nå drømmene dine?

Det finnes ingen fasit på hva som vil ta deg dit, du må finne din unike vei. Svarene kommer ved å begynne å gå. Her er noen forslag for å komme i gang:

  • Les en bok. Mine beste tips til bøker om endring er ‘Switch’ og ‘Slight edge’. Her får du enkle og konkrete tips til hvordan å komme i mål.
  • Praktitiser mindfulness/mediter: Dette kan hjelpe deg til å identifiserer mønstrene dine.
  • Gå til Coach/mentaltrener: Dette er en som hjelper deg å holde momentum oppe når du jobber med deg selv, og får fart på jobbingen. Du har da også noen å snakke med og en støtter deg hele veien. 

Kilder:

Bøker: Sapiens, Switch, Bevissthet: forstå hjernen og få et bedre liv. 

Podcast: Sinnsyn