Ja, jeg er redd for kritikk

Hvordan påvirker kritikk deg? Gir det deg motivasjon til å jobbe hardere? Eller gir det deg ubehag og motløshet? Hvor langt går du for å unngå kritikk? Har frykten for kritikk gjort deg til en perfeksjonist?

Du kjenner deg kanskje igjen i ordet perfeksjonist, det gjør hvertfall jeg. Perfeksjonisme har for meg vært en strategi for å kontrollere hva andre synes om meg og for å unngå kritikk. Hvis jeg gjør noe perfekt, vil ingen kunne kritisere meg eller arbeidet jeg gjør på noen måte. På psykiskhelse.no står det at perfeksjonisme bunner i redselen av å ikke bli godtatt som den man er. Jeg måtte lære meg å godta meg selv som den jeg er, gi mer faen og jobbe for ‘godt nok’!

En perfeksjonist prøver å unngå kritikk, skuffe andre og seg selv, har urealistiske forventninger til seg selv og er veldig redd for å gjøre feil. Dette mønstret kan stamme fra barndommen der du ofte fikk kritikk, ble tatt for å gjøre “feil”, ble rettet på av læreren eller prøvde å oppnå andre sin annerkjennelse fordi du manglet troen på deg selv (psykiskhelse.no). For barn er kritikk straff. Den oppfatningen kan henge igjen i voksen alder.

Hvordan vil livet ditt være om 10 år om du hele tiden etterstreber andre sin gunst, unngår å gjøre feil, jobber rumpa av deg for å få ting “perfekt”? Hvem lever du for da? Og hvordan vil du ha det med deg selv?

Det kommer alltid til å være ting du gjør, beslutninger du må ta i livet ditt, i virksomheten din, for familien din, som vil bli kritisert og påvirke andre mennesker. Selv om du ikke lever opp til andre sine forventninger eller kriterier, bør du likevel ta beslutninger som er i tråd med dine egne verdier, fordi det er ditt liv. Hva er vel verre enn å frarøve deg livet ditt, egen fremtid og din lykke fordi du er så fokusert på andre menneskes kriterier og forventninger? Å handle utifra frykt for kritikk, stjeler fokus og energi fra det som er viktig. Du kan til enhver tid reskape deg selv og velge annerledes enn det du har gjort tidligere. Husk at du kan fortsatt ta vare på menneskene du er glad i selv om du tar valg som er i takt med dine egne verdier og drømmer.

Tips for å bryte perfeksjonisme-mønstret:

  1. Finn ut hva som er viktig for deg i livet.
    Hvilke typer mennesker vil du ha rundt deg?
    Hva er drømmene dine?
    Hva er grunnen til at du skal oppnå drømmene dine?
    Når har du det bra?
  2. Omgi deg med mennesker som støtter deg og gjør deg bedre.
  3. Legg merke til hva som trigger frykten for kritikk og for å skuffe andre. Hvis perfeksjonisme er et mønster som går tilbake til barndommen, kan dette være tilstede resten av livet, men du kan bestemme deg for å ikke gjenta mønsteret når det trigges. Du kan velge en annen tilnærming til situasjonen.
  4. Når du skuffer noen eller får kritikk, face it! Du øker toleransen for å ta egne valg og møte reaksjonene på det for hver gang. Dessuten er det en voksen ting å gjøre.

Husk at folk kan bli skuffet over deg og kritisere deg, og likevel være glad i deg.