Snakk deg selv opp

Er du selvkritisk og snakker deg selv ned? Er det vanskelig å ta imot ros og anerkjennelse? Føler du ikke at du er verdig suksess eller å være lykkelig? Hva tror du dette gjør med selvfølelsen din?

Kroppen din har et immunforsvar som gir evne til å stå imot basilusker, og psyken har et immunsvar som gir deg evnen til å tåle kritikk, motgang og vanskelige følelser. Dette immunforsvaret kan trenes opp.

Dersom du har lav selvfølelse; sammenligner deg med andre, går rundt og føler deg mislykket, har en sterk indre kritiker og gjør heller det andre forventer av deg enn det du selv vil, tapper du deg seg selv for energi og livskvalitet. Det psykiske immunforsvaret blir svekket. Med god selvfølelse; du stoler på deg selv, har mer å gi til andre, har større toleranse for andre og setter grenser for deg selv, kan du stå stødig i deg selv, vite at du har verdi og er glad i deg selv, selv om livet gir deg utfordringer. Da har du et godt psykisk immunforsvar.

Tanken/følelsen du har om deg selv i dag, er basert på tilbakemeldinger du fikk i barndommen, tidligere erfaringer, overbevisninger, tanke- og handlingsmønstre, oppvekst og personlighet. Du har bygd opp en grunnmur du står på. Akkurat som et hus, står vegger og tak stødig med et solid fundament. Akkurat som du står stødig i deg selv med et godt grunnlag og godt selvbilde. Et hus med dårlig grunnmur raser i sterk vind og storm. En person med dårlig grunnmur tåler også motgang dårlig. I det tilfellet kan det noen ganger være greit å rive huset og begynne på nytt, altså bygge deg selv opp på nytt med nye tanker om deg selv. Det tar tid, men resultatet er et hus det er trygt å bo i. For å kunne bygge et solid hus, eller oppnå god selvfølelse, trenger du verktøy.

Om du følger Instagram profilen min, gislippforfaen, har du fått noen verktøy til hvordan å styrke selvfølelsen med positivt selvsnakk i speilet og å skrive ned det du liker om deg selv. Evnen til å snakke deg selv opp er viktig for å ha det godt med deg selv og er viktig for å bygge et godt psykisk immunforsvar.

Velger du å fortsette i samme nedbrytende mønstre med negativ selvsnakk, være selvkritisk og ikke tillate deg selv å være lykkelig, får du et dårlig psykisk immunforsvar, du tåler motgang dårlig og du vil i verste fall ikke trives i eget liv og med deg selv. Velger du å jobbe med selvfølelsen for å bygge et godt psykisk immunforsvar, vil du ha det bra med deg selv, nyte livet, ha økt aksept og forståelse for deg selv og andre, ha mer å gi til omverdenen og oppleve glede i hverdagen over store og små ting.

For meg er positivt selvsnakk et grep jeg tok i eget liv som bidro til forbedring av livskvaliteten. Det handlet om å bli min egen beste venn. Hva ville en bestevenn si til deg i vanskelige perioder? I dag kan jeg i motgang, og når jeg driter meg ut, si til meg selv “jaja du prøvde, det gikk til helvete, men nå har du lært noe verdifullt til neste gang”. Dessuten blir det en god historie senere. Ved å kunne snakke deg selv opp er det lettere å møte utfordringer, kritikk og vanskelige perioder. Du backer deg selv opp.

Tips:

1. I situasjoner/perioder i livet det det stormer og ting er tøft, øv på å si noe positivt til deg selv. For eksempel:
– Jeg er sterk nok til å håndtere enhver situasjon som kommer min vei.
– Å gjøre feil er greit, jeg lærer av det.
– Jeg er bra nok selv om jeg driter meg ut.
– Jeg er modig som møter utfordringene mine.

2. Snakk til deg selv i speilet. Hver morgen og kveld etter tannpussen, avslutt med å si 5 positive ting om deg selv.

3. Skriv ned 5 ting du liker med deg selv. Gjør dette hver dag i 21 dager. Det kan gjerne være det samme, men prøv å finne noe nytt.

Det er viktig å trene på å snakke deg selv opp. Om ikke du gjøre det, hvorfor skal andre gjøre det da? Hvis ikke du jobber for å ha det bra med deg selv, hvem skal jobbe for det da? Start i dag!