Syvende utfordring: Bryte rutiner

Hvilke små endringer kan du gjøre i hverdagen som på sikt vil forbedre livskvaliteten din? Hvilke uvaner har du som hindrer måloppnåelse? Hvor mange forsøk gir du deg selv for å lykkes med vaneendring?

Den syvende utfordringen handlet om de små grepene jeg kan ta i hverdagen for å få mer ro, samtidig som jeg styrker endringskompetanse ved å bryte rutiner.

Jeg har i 2 år spist det samme til frokost hver dag og elsker morgenrutinen min. Når jeg har glemt å kjøpe inn ingredienser slik at jeg må spise noe annet den dagen, har jeg kjent på stor frustrasjon som har påvirket hvordan jeg har det den dagen. Jeg opplever da at dette har blitt en usunn rutine fordi den styrer meg negativt. Det siste året har jeg begynt kl 9 på jobb slik at jeg kan bruke laaaang tid om morgenen med fullstendig ro, men da må jeg bli igjen lenger når alle har dratt. Videre har jeg hatt bil de siste 3 årene som har gitt meg fleksibilitet og frihet til å gjøre hva jeg vil mer spontant. Dette har vel kanskje også gjort meg lat. For et par uker siden tok jeg også en personlighetstest som påpekte min svakhet på planlegging, eller snarere sagt, manglende evne på å følge planene jeg legger. Nå satte jeg alt dette på prøve for å se hva som skjedde med meg.

Til daglig holder jeg kurs for arbeidsledige. Her snakker jeg mye om viktigheten av å etablere gode vaner og bryte fastgrodde rutiner for å kunne utvikle seg og nå målene sine. Noen ganger kjører vi oss fast i vanemønstre som er til hinder for dette. Utfordringen er ofte at det oppleves trygt og forutsigbart inne i komfortsonen. Derfor velger mange komforten i stede for å konfrontere frykten. For å unngå at komfortsonen blir et fengsel, er det lurt å bryte mønstre med jevne mellomrom. Jeg utfordrer alltid deltakerne til å begynne å endre på små ting i hverdagen som vil bidra til økt fleksibilitet rundt endring. Dette kan være å snu om på morgenrutinene, sitte på forskjellige steder rundt spisebordet, ta en annen vei hjem fra trening/aktivitet enn man pleier, sove på forskjellig side av senga, og gjøre om rekkefølgen på fredagstacoen. Helt overkommelige små grep, men som likevel kan være vanskelig for mange. Vi lever i et samfunn hvor alt skal skje fort og ting endrer seg hele tiden. Endringskompetanse er derfor en egenskap som er meget viktig å utvikle og vedlikehold. Start med å bryte rutiner i det små.

Ettersom jeg ber andre gjøre dette setter jeg også meg selv på prøve. ukens utfordring var derfor:

  • Endre frokost rutiner
    Stå opp kl 05.00
    Ta kollektivt istedenfor bil
    Planlegge uka og FØLGE planen

Etter å ha brutt rutiner har jeg gjort følgende oppdagelser:

  • Jeg liker fortsatt den vante frokostrutinen best, men skal legge inn en variasjon på frokosten 2 ganger i uka fordi variasjon er lurt.
  • Jeg skal fortsette å lage plan for uken fordi jeg opplevde mer ro og oversikt ved å ha en plan. Dessuten har jeg fått gjort mer. Selv om jeg ikke får gjort alt, får jeg gjort mer enn om jeg ikke planlegger.
  • Buss har jeg ikke noe valg på så den forblir. Fordelen er at jeg må fortsette å planlegge for å rekke over alt. Likeså får jeg styrket min svakhet slik at det ikke blir en belastning i hverdagen eller på jobb. I tillegg får jeg lest mer bøker.
  • Det er deilig å komme tidlig på jobb for da kan jeg dra tidligere. Føler at timene på morgenen går fortere enn de etter lunsj. Det å stå opp kl 5 var litt for tidlig så kommer til å stå opp 6 istedenfor. Da kommer jeg meg fortsatt tidlig på jobb og får nok søvn.

Bygg stein for stein. Begynn med noe smått og overkommelig. Hvis en går for hardt ut med endring er det lettere å falle tilbake i gamle spor. For eksempel hvis målet ditt er å komme igang med trening, start med å løpe 1 km hver dag og øk med en km i måneden. Om du ønsker å spise mindre kjøtt, start med kjøttfri mandag og legg til en kjøttfri dag i måneden. Vi undervurderer det vi kan få til på lang sikt og overvurderer det vi kan få til på kort sikt. Start i det små. Det er ok å bruke tid.

Hva er det første steget du kan ta i hverdagen for å endre på noe som er viktig for deg?