Tankekjør

Tar tankekjøret noen ganger innersvingen på deg? Tenker du på alt du skulle ha gjort, alt du har lyst til å gjøre, men du blir handlingslammet fordi det koker over i skallen din? Hva gjør tankene dine med deg? Hvordan påvirker tankekjøret hverdagen din og hvordan du har det med deg selv?

Når tankene får overtaket på oss kan vi både bli handlingslammet, fylt med uro, kjenne oss udugelige og at vi ikke strekker til. Det blir for mye stress i kroppen.

Stress er en naturlig respons som setter i gang fight-or-flight systemet for å hjelpe oss å overleve. Problemet oppstår når vi ikke kommer oss ut av stress tilstanden og det blir kronisk. Kronisk stress øker risikoen for høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdommer, depresjon og mange andre fysiske og psykosomatiske plager (forskning.no).

Vi lever i et samfunn og en teknologisk tid som utvikler seg utrolig fort. Det er ikke alltid like lett å henge med i svingene. Vi blir hele tiden bombardert med trender vi skal følge, hvordan CVen bør se ut for å være attraktiv på markedet, hvordan vi skal se ut for å være bra nok, hvem vi skal være ovenfor andre mennesker for å bli akseptert, det er konstant krav og ytre påvirkninger som styrer oss i alle retninger. Derfor er det lurt å stoppe opp se hvordan dette påvirker deg.

Tankekjøret påvirke oss på mange måter. Kanskje du opplever at du ikke får hentet deg inn, blander business og pleasure, sitter i et selskap og tenker på noe annet, er ikke tilstede med barna dine, partneren, vennene dine, vimser, er inkonsekvent, begynner på flere ting samtidig, og er rett og slett distre. Hvordan vil livet ditt se ut om dette blir trenden over tid? Hvilke konsekvenser får det? Det er viktig å få ro i tankekjøre for fysisk, psykisk og emosjonelt velvære, og det er til syvende og sist  vårt eget ansvar å ta tak i det som ikke er bra i livet vårt. Om du opplever at tankekjøret tar helt av, er det kanskje på tide og ta noen grep.

De første stegene du bør ta på veien for å få roet ned tankekjøret er å anerkjenne at situasjonen er som den er, og deretter akseptere det. Aksept betyr ikke at du må like det, men at du kan forholde deg til fakta om situasjonen uten fornekte og med forsøk om å unngå det.

Her er noen spørsmål du kan stille deg selv for å bevisstgjøre deg selv på tankekjøret:

  • I hvor stor grad påvirker tankekjøret deg i hverdagen, på en skala fra 1-10?
  • Hva dreier tankene seg om?
  • Når oppsto de?
  • Hvor kommer de fra?
  • Hvordan påvirker tankekjøret?
  • Hvordan vil du det skal være i stedenfor?
  • Hvordan hadde hverdagen vært om tankekjøret var borte?
  • Hvordan hadde du hatt det da?

Om du er vant med et konstant jag i hodet, kan det kanskje være vanskelig å forestille seg hvordan det vil være med ro. Kanskje du er redd for stillheten eller at du ikke vil være like effektiv og du roer ned. Noen ganger må du rett og slett gi slipp på den utgaven av deg selv som hele tiden går på høygir og redefinere hvem du er, samt endre standarden og kravene du har til deg selv. Hvem vil du være da? Se for deg et liv med ro i hodet og kroppen, hvordan det vil påvike relasjonene dine, prestasjonen på jobb, trening og drømmene dine. Husk at det ikke er noen quick fix, men ved å ta små steg i hverdagen mot ro i tankekjøret vil du sakte, men sikkert få det bedre med deg selv.

Om du er villig til å jobbe med dette kan du prøve deg på følgende tips:

  • Legg merke til hvilke situasjoner, tid på dagen og med hvem tankekjøret oppstår. Skriv ned. Etterhvert vil du se et mønster og legge merke til hvor skoen trykker. Derfra kan du ta konkrete grep for å endre situasjonen.
  • Øv på å roe ned. For eksempel gå saktere enn vanlig, gjør daglige gjøremål i et saktere tempo, ta deg et par minutter med jevne mellomrom og bare sitt i stillhet, og spis roligere.
  • Praktiser takknemlighet, mediter, start med mindfulness eller yoga. Finn det som passer for deg.
  • AKSEPTER at situasjonen er som den er nå, og vit at med trening kan tankekjøret ro seg. Små steg til suksess.

Husk at det å gå fra tankekjør til ro i sinnet er å lære seg en ny ferdighet. Som alt annet tar dette tid. Gi deg selv den tiden du trenger, og vit at for hver dag du jobber med dette blir det litt bedre. Selv bruker jeg appen Headspace. Jeg trenger noen til å holde meg i øra og guide meg gjennom stillheten. For andre fungerer det å gå tur i marka, strikke, tegne eller noe annet. Gjør hva som fungerer for deg.